Talousyrittäjät -logo

10 asiaa jota kannattaa huomioida kirjanpitäjän valinnassa

Kirjanpitäjä on yksi yrittäjän tärkeimmistä kumppaneista. Kirjanpitäjän tehtävänä on vähentää yrittäjän huolta taloushallinnon asioiden hoitumisesta ja antaa näin enemmän aikaa yrittäjän unelman ja ydinosaamisen toteuttamiselle.

Kokosimme yhdessä puolueettoman Neon Audit Tilintarkastusyhteisön kanssa alle ajatuksia siitä, mitä ainakin kannattaisi huomioida oman talouden luottopakin valinnassa:

1. Valitse hyvä tyyppi

Kirjanpitäjää valitessasi, tapaa hänet mielellään kasvokkain, jotta saat kuvan siitä, tuletteko hyvin toimeen. Kuten kaikessa asiakastyössä, yhdessä työskentely on sujuvampaa, mutta myös hauskempaa, jos osapuolet tulevat hyvin toimeen. Kirjanpitäjän ammattitaitoon kuuluu osoittaa ymmärrystä yrityksesi toimialasta ja osata myös selittää sinulle asiat yksinkertaisesti. Kirjanpitäjän työ on kuitenkin vuoropuhelua, joten valmistaudu kahdensuuntaiseen kommunikaatioon.

2. Varmista koulutus

On hyvä huomioida, että kuka tahansa saa toimia kirjanpitäjänä. Sen vuoksi kirjanpitäjällä pitää tietysti olla koulutus perinteisessä merkityksessään. Yhtä tärkeää on kirjanpitäjän halu kehittää itseään. Maailma muuttuu ja sen ohella myös säännökset ja yritykset. Kysy kirjanpitäjää valitessasi hänen koulutuksistaan.

3. Uteliaisuus ja valmius selvittää omankin työnkuvan ulkopuolelta

Vaikka toki kirjanpitäjän perustehtävänä on hoitaa yrityksen kirjanpito, pitäisi häntä ajatella enemmän asiantuntijana, joka voi tarjota osaamistaan myös neuvonantajan roolissa. Kirjanpitäjä voi auttaa vaikka veroasioihin liittyvissä kysymyksissä osaamisensa mukaan ja selvittää asian, jos ei heti osaa auttaa. Uteliaisuus kasvattaa kirjanpitäjän osaamistasoa!

4. Hallinto ei ole kirosana

Hyvä kirjanpitäjä auttaa hallinnollisissa asioissa eli ainakin käy läpi, että osakeyhtiössä on pidetty hallituksen kokouksia ja yhtiökokouksia, sekä huolehtii että näiden dokumentointi on suoritettu vaatimusten mukaisesti.

5. Virheistä oppiminen

Kaikki tekevät virheitä, niin myös kirjanpitäjät. On tärkeää, että virheistä opitaan, jotta ne eivät pääse toistumaan. Hyvä kirjanpitäjä kertoo myös itse virheistään, eikä pimitä tietoa. Mikäli kirjanpitäjäsi tekee samoja virheitä kuukaudesta toiseen, ota asia puheeksi. Jos mitään ei tapahdu, voi olla aika vaihtaa kirjanpitäjää.

6. Oma-aloitteisuus

Yrittäjällä tuppaa usein olemaan kiire ja on pakko keskittyä liiketoiminnan pyörittämiseen. Siinä kiireessä saattavat esimerkiksi taloushallintoon liittyvät asiat jäädä unholaan. On tärkeää, että kirjanpitäjä on oma-aloitteinen ja nostaa esiin asioita, joita pitäisi hoitaa.

7. Tilinpäätös tutuksi

Tilinpäätös on jokavuotinen iso rupeama. Siihen myös liittyy paljon asioita, jotka voivat olla yrittäjälle epäselviä. Hyvä kirjanpitäjä käy läpi tilinpäätöksen asiakkaan kanssa kasvokkain tai etänä esim. Teamsin avulla. Kirjanpitäjä vastaa asiakasta mietityttäviin kysymyksiin ja kertoo asiakkaalle, jos jotain tietoja puuttuu.

8. Kirjanpitäjä ei karta digitaalisia välineitä

Sähköinen taloushallinto on nykypäivää. Pilvessä oleva kirjanpito lisää läpinäkyvyyttä niin sinulle, kirjanpitäjälle kuin tilintarkastajallekin. Pätevä kirjanpitäjä osaa suositella juuri sinun yritykseesi sopivat ohjelmistot. Useimmille yrityksille on helpointa, että myyntilaskut tehdään ja lähetetään sekä ostolaskut hyväksytään ja maksetaan samassa ohjelmassa kuin kirjanpitäjä tekee kirjanpidon.

9. Kirjanpitäjä osaa neuvoa ja ennakoida

Hyvä kirjanpitäjä ehdottaa asiakkaalle, että kirjanpitoa tehdään kuukausittain suoriteperusteisesti, jolloin myös kulut kirjataan joka kuukausi. Näin voidaan välttää tilinpäätöksessä mahdollisesti ilmeneviä yllätyksiä ja parantaa liiketoiminnan ennustettavuutta. Pätevä kirjanpitäjä tukee ja neuvoo yrittäjää ennakoinnissa.

10. Ikävistäkin jutuista puhuminen

Kirjanpitäjä ei ole ”jees jees” -tyyppi, vaan uskaltaa huomauttaa ikävistä ja tylsistäkin asioista. Ikäviltä tuntuvat asiat voivat liittyä esimerkiksi siihen, miten yrityksen rahaa käytetään ja miten käyttöä pitäisi verottaa.

Talousyrittäjien verkostosta löytyy erinomaisia kirjanpitäjiä, jotka hallitsevat kaiken tämän ja paljon muuta.
Ota yhteyttä niin katsotaan miten voimme helpottaa sinun arkeasi.

Ota yhteyttä!